Van de kerkenraad

Beroepingswerk

Begin maart is de beroepingscommissie weer tot een voordracht van een dominee gekomen. Na een eerste contact met deze predikant werd duidelijk dat deze dominee helaas geen beroep in overweging neemt. Dit bericht is in de afkondigingen op zondagochtend 10 maart met de gemeente gedeeld. Zowel voor de beroepingscommissie, als voor de gemeente, was dit een teleurstelling in de zoektocht naar een nieuwe predikant. Ondanks dat mogen we erop blijven vertrouwen dat Hij ons leidt naar een nieuwe herder en leraar. De beroepingscommissie verwacht op korte termijn met een nieuw advies te kunnen komen.

Zingen in de dienst

In het vorige kerkblad hebben we vermeld dat we per 1 mei 2024 in de diensten één lied uit de bundel Weerklank zullen zingen. Dit met een proefperiode van een jaar. Om iedereen deze mee te kunnen laten zingen, zal bij de ingang van de kerkdienst het liedblad worden uitgedeeld met daarop het betreffende lied. Dit is een tijdelijke oplossing, voor de langere termijn wordt door de kerkvoogdij nog gewerkt aan een invulling. Hier zullen we u en jou van op de hoogte houden.

Bezoekwerk

Onlangs kregen we een vraag hoe het bezoekwerk georganiseerd is. Hierbij willen we daar graag nog een keer  duiding aan geven. Ouderling Roelof Jansen en diaken Gert de Gelder doen samen het grootste gedeelte van de ‘reguliere’ huisbezoeken. De andere ouderlingen hebben allemaal een extra taak erbij (lees: voorzitter, scriba en jeugd), waardoor de tijd verdeeld moet worden. Sinds deze zomer doen deze drie ouderlingen samen met een diaken of ouderling-kerkrentmeester een beperkt aantal reguliere huisbezoeken. Daarnaast is er ook nog specifiek bezoekwerk. Onze consulent dominee Hoff doet het ziekte- en crisispastoraat. Onze pastoraal werker dominee van der Meer bezoekt al 10 jaar alle gemeenteleden van 75 jaar en ouder met hun verjaardag. Sinds september 2019 is Peter Kits, bezoekbroeder in onze gemeente. Hij bezoekt gemeenteleden van boven de 65 jaar en de kerkenraadsleden. Als laatste bezoekt ouderling Onno Flipse samen met Jan Bootsman alle huwelijksjubilarissen. We hopen u en jou hiermee inzicht te hebben gegeven in hoe het bezoekwerk georganiseerd is. Als u behoefte heeft aan een (huis)bezoek, dan kunt u dit altijd aangeven aan de scriba, Onno Flipse, zodat dat ingepland kan worden.

Collecteren

Waarom collecteren we niet meer zoals voor de corona-tijd tijdens de eredienst met het rondgaan van de collectezakken? Want collecteren is toch een onderdeel van de eredienst? Zo af en toe stelt een gemeentelid zo’n vraag. Inderdaad collecteren is een belangrijk onderdeel van de eredienst. De collecte als antwoord op de verkondiging van het Woord van onze God, delen met een ander wat je zelf van God ontvangen hebt.  Het geven in de kerk, door middel van de collecte, is dus een reactie op de verkondiging van het Woord en daarom ook een onderdeel  van de liturgie waarin God spreekt en de gemeente antwoord geeft. Maar corona zette ons leven op z’n kop. Ook ons kerkelijk leven. We keken thuis naar de kerkdienst en maakten onze gaven over op de bankrekening van de diaconie en de kerkvoogdij. Dat zijn veel gemeente- leden blijven doen. Later is daar de Appostel app nog bijgekomen waar ook heel wat gemeenteleden gebruik van maken. Dat betekent dat, als er weer wordt gecollecteerd met collectezakken, meer dan de helft van de kerkgangers de collectezak moet doorgeven zonder een gift te geven omdat ze digitaal geven. Daarom is er door de kerkenraad voor gekozen om te collecteren bij het uitgaan van de kerk, waar we in het verleden ook al één collecte hadden. Zo kan een ieder geven op de manier die hij of zij prettig vindt zonder zich bezwaard te hoeven voelen.