Boeken

Drs. Wim Dekker

Marginaal en missionair - 3e druk

Kleine theologie voor een krimpende kerk

208 pagina's | Gebonden | augustus 2011 | ISBN: 9789023925637

In dit visionaire boek analyseert de bekende theoloog Wim Dekker de situatie in de kerk: er is weliswaar sprake van een nieuw missionair verlangen, maar ook van een diepe geloofscrisis.

De kerk in Nederland is in de marge beland. Tegelijk is er sprake van een nieuw verlangen missionair te zijn. Volgens Wim Dekker heeft de krimp van de kerk alles te maken met een diepe geloofscrisis.
Het geloofsgoed zoals dat binnen de christelijke traditie is aangereikt, staat onder zware druk.
De missionaire beweging van de kerk zal daarom samen moeten gaan met een nieuwe bezinning op de eigen identiteit. Welke God wordt ons in de Bijbel verkondigd en waarom is het geloof in Hem alles bepalend voor mens en wereld? Pas wanneer gelovigen die vragen weer van binnenuit kunnen beantwoorden, zullen ze staande blijven in de crisis en een marginale, maar tegelijk vitale gemeenschap vormen.

Deze uitgave kwam tot stand in samenwerking met de IZB.